نمایندگی ایسوس

بهترین پردازنده های لپ تاپ در سال 2021

بهترین پردازنده های لپ تاپ
زمان مطالعه مطلب 8 دقیقه

پردازنده رایانه مغز آن است ، بخشی که بیشتر “تفکر” در آن اتفاق می افتد. CPU(واحد پردازش مرکزی)  سریعتر به شما امکان می دهد صفحات وب را مرور کنید ، بازی ها را انجام دهید یا عکسها را سریعتر ویرایش کنید ، اما یک پردازنده با توان بالاتر همچنین ممکن است عمر باتری دستگاه شما را کاهش دهد .در این مقاله به بررسی پردازنده لپ تاپ ، انواع سی پی یو لپ تاپ ، رده بندی سی پی یو لپ تاپ می پردازیم .برای تعمیر لپ تاپ ایسوسخود می توانید به نمایندگی ایسوس مراجعه فرمایید .

مقایسه  AMD  در مقابل Intel و  Apple

هنگام خرید لپ تاپ ، معمولاً نام پردازنده را به طور برجسته در توضیحات هر محصول مشاهده می کنید. با این حال ، فقط دیدن نام مدل CPU ، بدون هیچ زمینه ای ، می تواند گیج کننده باشد. آیا لپ تاپی با پردازنده Core i7-1185G7 سریعتر از لپ تاپ با Ryzen 7 5700U است؟ تراشه های Core i9 یا پردازنده M1 اپل چطور؟ به هر حال چقدر به سرعت نیاز دارید؟

امروزه اکثر لپ تاپ ها از CPU اینتل استفاده می کنند ، هرچند مدل های مختلفی از پردازنده های AMD و برخی از پردازنده های Qualcomm Snapdragon استفاده می کنند. البته ، اپل در حال تغییر لپ تاپ های خود برای استفاده از سیلیکون سری M سفارشی است . حتی اگر فقط به مجموعه اینتل نگاه کنید ، بیش از دوجین مدل مختلف وجود دارد که ممکن است در یک نوت بوک جدید مشاهده کنید. خوشبختانه ، یادگیری اصول اولیه چندان دشوار نیست.

 

TLDR ؛ به کدام CPU نیاز دارم؟

ما انواع مختلف پردازنده ها و قابلیت های آنها را در زیر توضیح می دهیم ، اما اگر فقط می خواهید حرکت گسترده داشته باشید ، ما یک تقلب کوچک در زیر داریم.

هدف

توصیه شده  CPU

نمونه  SKUs

عمر باتری معمولی

ایستگاه کاری / بازی

Intel Core i5 / i7 H Series; Ryzen 7 / 9 H Series

Core i9-11900H, Ryzen 9 5980HS

3 to 20 hours

بهره وری روزانه w/ a تقویت کنید

Intel Core i7 U Series / AMD Ryzen 7 U series / Apple M1

Core i7-1185H, Ryzen 7 5800H, Apple M1

7 to 17 hours

بهره وری روزانه

Intel Core i5 U Series / AMD Ryzen Mobile 5

Core i5-1155G7, Ryzen 5 5600H

8 to 17  hours

عملکرد متوسط

Intel Core i3

Core i3-1115G4, Ryzen 3 5300U

5 to 9 hours

Budget Laptops, Low Performance

Intel Celeron, Pentium

Celeron G5905; Pentium Gold G6505

4 to 6 hours

           

 

نحوه خواندن نام مدل CPU

وقتی به برگه های مشخصات نگاه می کنید ، نام پردازنده ترکیبی گیج کننده از اعداد و حروف دارد.

اولین کلمه در نام پردازنده نام تجاری است که معمولاً “Intel Core” است اما ممکن است برچسب Xeon ، Celeron ، Pentium یا Atom نیز داشته باشد. همچنین “AMD Ryzen” و “AMD FX” وجود دارد. با دنبال کردن نام تجاری ، تغییر نام تجاری را مشاهده می کنید که اغلب i3 ، i5 یا i7 یا AMD ، Ryzen 5 ، 7 یا 9 است.

 

در پردازنده های اینتل ، اولین شماره بعد از خط فاصله ، نشانگر تولید است. آخرین نسل یازدهمین است ، بنابراین جدیدترین CPU ها دارای 11 هستند. با این حال ، برخی از لپ تاپ هایی که در حال حاضر برای فروش هستند هنوز به آخرین پلت فرم به روز نشده اند و هنوز 10 (برای نسل دهم) در شماره مدل دارند.

 

سپس ترکیبی از یک عدد دو یا سه رقمی را مشاهده می کنید که نشان دهنده SKU خاص تراشه است. بعد از آن یک G و یک عدد ، سطح گرافیک را مشخص می کند. این نسبت به تراشه های قدیمی که از یک حرف واحد U ، Y ، H  استفاده می کردند متفاوت است. این خط بسیار مهم است زیرا تقریباً به شما می گوید که این پردازنده به چه مقدار وات نیاز دارد.

 

در پردازنده های AMD ، اعداد و نام ها ساده تر هستند. پردازنده های جدید Ryzen 5000 این شرکت Ryzen 5  نام دارند که با سری Core i5 U و Ryzen 7 که با سری Core i7 U اینتل رقابت می کنند رقابت می کنند. همچنین یک Ryzen 9 برای مبارزه با تراشه های Core i9 اینتل وجود دارد.

 

AMD Ryzen در مقابل Intel Core در مقابل Apple M1

سالهاست که پردازنده های AMD فقط در سیستم های مقرون به صرفه با عملکرد متوسط ​​و عمر باتری ظاهر می شوند. با این حال ، در اواخر سال 2017 ، این شرکت با انتشار پلتفرم جدید Ryzen Mobile خود ، بازگردانی خود را پس گرفت. سپس ، در سال 2020 ، AMD با عرضه تراشه های سری Ryzen 4000 خود ، جهش بزرگی انجام داد ، که بسیاری از آنها از همتایان اینتل خود بهتر عمل کردند. سپس ، در اوایل سال جاری ، AMD تراشه های Ryzen 5000 خود را مانند تراشه Asus Zephyrus G15 عرضه کرد.

 

در این مرحله ، ما می توانیم با اطمینان به شما توصیه کنیم که در صورت وجود نسخه ارزان تر AMD-Core i5 یا Core i7 هزینه اضافی دریافت نکنید زیرا تراشه های سری Ryzen 4000 و Ryzen 5000 از نظر عملکرد بسیار مشابه هستند.

سایر تراشه های AMD که غیر Ryzen هستند نسبت به Core i5 یا Core i7 مدرن از توانایی کمتری برخوردار هستند و فقط باید در هنگام دریافت قیمت بسیار پایین مورد توجه قرار گیرند ، نه عملکرد قوی ، دغدغه اصلی شما است.

در مورد اپل ، در حال حاضر یک تراشه لپ تاپ سفارشی به نام M1 دارد. تا کنون ، این قدرتمندترین     CPU تلفن همراه موجود است تا زمانی که نرم افزار شما به طور معمول بر اساس معماری مبتنی بر  ARM کار می کند. تا کنون ، M1 تنها در مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی موجود است ، اما ما انتظار داریم نسخه ارتقا یافته تراشه (شاید M1X؟) را در مک بوک پرو 16 اینچی و مک بوک پرو 14 اینچی مشاهده کنیم. اگر کنجکاو هستید که چگونه M1 در برابر تراشه های اینتل قرار می گیرد ، راهنمای مقایسه M1 و Intel را ببینید.

 

Core i3 در مقابل Core i5 در مقابل Core i7

اکثر پردازنده های اینتل که در لپ تاپ هایی با قیمت بیش از 400 دلار مشاهده می کنید با نام های Core i3 ، Core i5 یا Core i7 شناخته می شوند. همانطور که از شماره گذاری مشخص است ، Core i3 کندترین ، i5 در وسط و i7 سریع و Core i9 سریع ترین است. معمولاً مدل i5 برای یک کاربر معمولی و روزمره که کار گرافیکی فشرده ، مهندسی ، علم یا بازی انجام نمی دهد ، بیش از حد کافی است.

هر دو Core i5 ، Core i7 و Core i9 از توربو بوست پشتیبانی می کنند که به شما این امکان را می دهد تا سرعت ساعت بر اساس کار بالاتر برود و Hyper-Threading که برای هر هسته دو نخ منحصر به فرد (با نام مستعار هسته مجازی) در اختیار شما قرار می دهد.

 

کدام Intel و AMD Gen را بخرم؟

آخرین مورد (تقریباً) همیشه در مورد نسل CPU بهترین است ، بنابراین توصیه می کنیم به دنبال تراشه های Intel 11th Gen و AMD Ryzen 5000 سری باشید. دوباره ، تراشه های نسل 11 اینتل با دو حرف اول بعد از خط فاصله نشان داده می شوند: Core i7-1185G7. برای AMD ، اگر شماره SKU با پنج شروع شود ، تراشه Ryzen 5000 است. به عنوان مثال ، AMD Ryzen 7 5700U.

 

کدام Intel و AMD Gen را بخرم؟

آخرین مورد (تقریباً) همیشه در مورد نسل CPU بهترین است ، بنابراین توصیه می کنیم به دنبال تراشه های Intel 11th Gen و AMD Ryzen 5000 سری باشید. دوباره ، تراشه های نسل 11 اینتل با دو حرف اول بعد از خط فاصله نشان داده می شوند: Core i7-1185G7. برای AMD ، اگر شماره SKU با پنج شروع شود ، تراشه Ryzen 5000 است. به عنوان مثال ، AMD Ryzen 7 5700U.

اینتل با انتقال از نسل 10 به نسل 11 پیشرفت های بزرگی کرد ، به ویژه در مورد عملکرد گرافیکی با تراشه Iris Xe خود ، بنابراین توصیه می کنیم جدیدترین پردازنده های اینتل را تهیه کنید. از سوی دیگر AMD سال گذشته ما را بسیار تحت تأثیر قرار داد به طوری که تراشه سری 4000 AMD هنوز با قیمت مناسب توصیه می شود.

مشخصات CPU: هسته ، Hyper-Threading ، سرعت ساعت

وقتی درباره هر مدل CPU جداگانه می خوانید ، خواهید دید که درست مانند لپ تاپی که از آن تغذیه می کند ، دارای مجموعه کاملی از مشخصات است. مهمترین مشخصات به شرح زیر است:

هسته ها: پردازنده درون پردازنده ، Core قادر به کار بر روی یک کار مجزا است در حالی که هسته (های) دیگر کار دیگری انجام می دهند. اکثر پردازنده های لپ تاپ دارای چهار تا هشت پردازنده هستند ، اما برخی از مدل های با عملکرد بالاتر دارای هشت هسته هستند. با 11 ژنرال Core ، لپ تاپ های اصلی Core i5 و Core i7 اکنون دارای چهار هسته مانند تراشه های AMD Ryzen 5000 سری U هستند.

 

Hyper-Threading  : فرآیندی است که در آن CPU هر هسته فیزیکی را به هسته های مجازی به نام   threads تقسیم می کند. اکثر پردازنده های دو هسته ای اینتل از ابر رشته ای برای ارائه چهار رشته استفاده می کنند در حالی که پردازنده های چهار هسته ای آن هشت رشته را ارائه می دهند.

سرعت ساعت: در گیگاهرتز اندازه گیری می شود ، این تعداد چرخه در ثانیه است که CPU می تواند اجرا کند. عدد بالاتر بهتر است ، اما این با تنها عامل سرعت پردازنده فاصله دارد.

حافظه نهان: مقدار کمی RAM که مستقیماً بر روی CPU کار می کند ، حافظه پنهان اغلب از اطلاعات برای سرعت بخشیدن به کارهای تکراری استفاده می کند. اکثر CPU ها بین 1 تا 4 مگابایت حافظه کش دارند.

TDP( قدرت طراحی حرارتی): تعداد وات CPU استفاده می کند. وات بیشتر به معنای عملکرد بهتر ، اما دمای بالاتر و مصرف برق بیشتر است.

vPro یا Ryzen Pro: یک ویژگی مدیریت از راه دور داخلی که برای بخش های فناوری اطلاعات شرکت ها طراحی شده است. بسیاری از لپ تاپ های تجاری دارای CPU با vPro هستند ، اما سیستم های مصرف کننده ندارند.

 

خطوط پردازنده (از بیشترین تا حداقل قدرتمند)

انتخاب خط پردازنده مناسب بسیار مهمتر از انتخاب Core i5 نسبت به Core i3 است. اینتل چند خط اصلی دارد که هر کدام مجموعه Core i3s ، i5s و i7s مخصوص خود را دارند. هر خط دارای TDP (قدرت طراحی حرارتی) متفاوت است که از 7 وات تا 45 وات برای سری H متغیر است.

TDP بالاتر به معنی پردازش سریعتر ، اما مصرف گرما و انرژی بیشتر است. با این حال ، فقط به این دلیل که TDP واقعا پایین است ، این بدان معنا نیست که لپ تاپ هایی که از آن استفاده می کنند عمر باتری بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال ، برخی از سیستم هایی که ما با CPU های 9 وات آزمایش کرده ایم ، عمر باتری کمتر از متوسط ​​داشته اند ، زیرا دارای باتری های کم ظرفیت یا صفحه نمایش های تشنه قدرت نیز هستند.

Xeon W فقط ایستگاه های کاری درجه یک

مناسب برای: مهندسی ، تحقیق و انیمیشن حرفه ای بد برای: عمر باتری ، قیمت مناسب ، وزن

برای بالاترین سطح ایستگاه های کاری تلفن همراه ، پردازنده Xeon W اینتل وجود دارد. لپ تاپ هایی با این پردازنده در داخل قادرند محاسبات بیشتری را انجام دهند تا بتوانند انیمیشن های سه بعدی را توسعه دهند یا شبیه سازی های پیچیده ای را برای فردی مانند یک محقق پزشکی یا یک مهندس اجرا کنند. پردازنده های Xeon W دارای TDP 35-125W ، شش یا هشت هسته فیزیکی هستند و هم دارای هایپرتیدینگ و هم توربو هستند. انتظار عمر باتری عالی یا قیمت پایین را نداشته باشید.

شرکت ایسوس توتال ارائه دهنده تعمیر تبلت ایسوس ، تعمیر موبایل ایسوس ، تجهیزات شبکه ایسوس و تعمیر آل این وان ایسوس می باشد . برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *