نمایندگی ایسوس

علت و رفع مشکل بوت نشدن مادربرد

علت و رفع مشکل بوت نشدن مادربرد
زمان مطالعه مطلب 5 دقیقه

علت و رفع مشکل بوت نشدن مادربرد. دستگاه های الکتریکی، خصوصا دستگاه هایی مانند لپ تاپ، کامپیوتر و … اجزای به شدت حساسی دارند. این اجزا می توانند با برخورد به مشکلات ریز و درشتی، به سرعت باعث اختلال در روند فعالیت دستگاه شوند. یکی از این مشکلات، مشکلات ناشی از بوت نشدن مادربرد است. اما قبل از شرح دادن علت ها و راه حل ها، باید با مادربرد و ویژگی هایش آشنا شویم. با ما با ادامه مطلب همراه باشید..هم چنین می توانید برای تعمیر مادربرد ایسوس خود می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید .

فهرست مطالب

مادربرد چیست

مادربرد یا برد اصلی، نوعی مدار الکتریکی فوق پیشرفته بوده که قطعات مهمی نظیر RAM، پردازشگر مرکزی، قطعه بایوس و… روی آن سوار شده است. در حقیقت این قطعه مهم ترین قطعه هر دستگاهی می باشد که کار آن مرتبط کردن سایر قطعات و اجزا با پردازشگر مرکزی و تنظیم این روند است. پردازشگر ها به ندرت ارتباط مستقیمی با اجزای خارجی دارند و اغلب به صورت غیر مستقیم و از طریق بایوس با آن ها مرتبط می شوند. در گذشته مادربرد های متنوعی وجود نداشت اما امروزه در مادربرد های پیشرفته، پورت های پیشرفته ای نظیر  FireWare IEEE 1394و یا USB 2.0، کارت های صدای شش کاناله و کنترل های RAID نیز اضافه شده اند.

در حقیقت مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم، امکان دسترسی به مادربرد و سیستم را بدون قطعات جانبی فراهم می کند که پیشرفتی بزرگ در صنعت تکنولوژی محسوب می شود.

اولین مادربرد در سال ۱۹۸۲ ساخته شد. در این مادربرد حدود ۸۰۸۰ ریزپردازنده قرار داشت و اسلات ها و خروجی های دیگری نیز داشت. مهم ترین قطعات سوار شده در آن مادربرد، BIOS، سی پی یو و… بودند. البته این مادربرد نقص هایی نیز داشت.

اجزای مادربرد شامل چیست

یک مادربرد از اجزای مختلفی تشکیل می شود که در ادامه یک به یک آن ها را نام برده و معرفی می کنیم.

اسلات PCI:

اسلات کلمه ای انگلیسی بوده و به معنی شکاف است. این اسلات ها، در حقیقت شکاف هایی برا اتصال کارت های مودم، صدا و… هستند و تعداد آن ها نیز به نسبت نوع هر مادربرد، متفاوت است. این اسلات ها، کاربردی سخت افزاری داشته و ورودی ای برای اطلاعات محسوب می شود.

اسلات کارت گرافیک (AGP یا PCI Expres):

این اسلات در برخی از مادربردها مشاهده می شود. اگر مادربردی کارت گرافیکی نداشته باشد، اسلاتی برای این اتصال کارت گرافیکی طراحی می شود که به آن ای جی پی می گویند.

باتری پشتیبان:

این باتری، در هنگام خاموش بودن سیستم، برق مورد نیاز برای ساعت و تنظیمات بایوس را فراهم می کند.

اسلات‌ های ساتا (Sata):

این اسلات ها برای اتصال کابل های ساتا به مادربرد، اختصاص داده شده است. بر روی یک مادربرد معمولا چهار اسلات ساتا دیده می شود.

ورودی‌های یو ‌اس ‌بی:

این پورت ها برای اتصال حافظه های یو اس بی طراحی شده است که اطلاعات را در درایو هایی مخصوص در سیستم به نمایش می گذارد.

اتصال فن سی ‌پی ‌یو:

این قسمت برای اتصال فن خنک کننده سی پی یو به مادربرد طراحی شده است.

نگهدارنده ‌ فن و هیت‌ سینک:

این بخش برای اتصال پایه های فن و هیت سینک ها می باشد.

سوکت سی ‌پی  ‌یو (ZIF Socket):

سوکت سی پی یو یکی از حساس ترین بخش های مادربرد است که باید به شدت از آن محافظت شود.

پل ‌های مادربرد (Motherboard Bridge):

این قطعات، هماهنگی بین اجزای مادربرد را تنظیم و کنترل می کنند.

اسلات آی ‌دی ‌ای (IDE):

این اسلات ها برای نصب کابل های آی دی ای است. این کابل ها در درایوها و هارد های قدیمی وجود دارد.

ورودی پاور:

برق مورد نیاز مادربرد و سایر قطعات از این ورودی تامین می شود. در حقیقت سیمی که متصل به منبع انرژی است، برق را به این ورودی انتقال می دهد.

اسلات ‌های رم (RAM):

این نوع اسلات ها برای اتصال رم به مادربرد طراحی شده است.

پورت ‌های پنل پشتی مادربرد:

این پورت ها همان پورت هایی است که معمولا پشت کیس کامپیوتر، در کناره های لپ تاپ دیده می شوند. در  پنل های کیس یک کامپیوتر باید تعداد زیادی پورت USB 3.0، پورت LAN و پورت ‌های صدا و خروجی‌ های تصویر (شامل VGA و DVI و HDMI و DisplayPort) وجود داشته باشد.

علت بوت نشدن مادربرد چیست

در حقیقت از آن جایی که قطعات زیادی به مادربرد متصل است، می تواند علت های زیادی برای بوت نشدن مادربرد وجود داشته باشد اما به طور کلی می دانیم که یکی از قطعات متصل شده به سیستم دچار ایراد شده و سیستم نمی تواند آن را تشخیص دهد. معمولا رایج ترین این قطعات دارای عیب، کیبورد و ماوس است. با ایراد این دو قطعه، بوت شدن مادربرد دچار اختلال می شود.

دومین مورد، هارد است. در صورت وجود مشکل در این قطعه، سیستم بوت نخواهد شد. برای اطمینان از این مورد رم ریدر ها و یا قسمت فلاپی دیسک ها را چک کنید. البته ممکن است ایراد از رم سیستم باشد بنابراین حتما آن را نیز بررسی کنید. دیگر عامل بوت نشدن کامپیوتر، تنظیم اشتباه تنظیمات بایوس است.

مواردی که به آن اشاره کردیم از رایج ترین موردهای بوت نشدن مادربرد هستند بنابراین اگر با بررسی آن ها و اطمینان از سالم بودنشان، باز هم مادربرد دچار مشکل شد، بهتر است به نمایندگی های تخصصی برای عیب یابی مراجعه کنید.

راه حل هایی برای رفع مشکل بوت نشدن مادربرد

اگر سیستم عامل کامپیوتر شما ویندوز ۱۰ است، حتما حالت SAFE MODE یا حالت امن را امتحان کنید. این حالت نوعی برنامه بوت جایگزین برای سیستم شما است که می تواند بدون توجه مشکلات نرم افزاری، سیستم را بوت کند. البته ممکن است این روش به راحتی جواب ندهد چرا که  به هر حال سیستم هنگ کرده و بوت نمی شود. در این حالت شما می توانید با سه بار خاموش و روشن کردن سیستمی که در حال بوت است، به صورت خودکار کامپیوتر را وارد حالت SAFE MODE کنید.

دومین راهکاری که به شما پیشنهاد می شود بررسی کردن باتری و شارژر لپ تاپ است. اما اگر شما از لپ تاپ استفاده می کنید، بهتر است حتما باتری لپ تاپ را با شارژری دیگر امتحان کنید. اگر باز هم مشکل رفع نشد، باتری را از دستگاه جدا کرده و به صورت مستقیم به برق متصل کنید.

اگر با مشکل بوت نشدن مادربرد مواجه شدید، تمامی اتصالات USB به دستگاه را جدا کنید. این اتصالات در برخی موارد ممکن است موجب اختلال شود.

در ویندوزهای ۸ به بالا، بخشی در تنظیمات بایوس وجود دارد به نام FAST BOOT. این قسمت را از طریق ورود به تنظیمات بایوس، غیر فعال کنید.

معمولا رایج ترین مورد خارجی ای که می تواند موجب بوت نشدن سیستم شود، بدافزارها هستند. استفاده از ضد بدافزارها می تواند پاسخگو باشد. برنامه های ضد بدافزار زیادی وجود دارد که برخی از آن ها رایگان هستند. این برنامه ها از طریق سی دی یا USB قابلیت اجرا روی هر درایوی دارند.

اخرین راه حل ممکن، بازگردانی سیستم به حالت تنظیمات کارخانه است.

سخن پایانی

همان طور که در قسمت علت ها به آن اشاره کردیم، رایج ترین علت بوت نشدن سیستم ممکن است مربوط به پورت های USB و اتصالات آن باشد. بنابراین ابدا بررسی آن را به تعویق نیندازید.

ایسوس توتال مرکز تعمیرات تخصصی در تهران می باشد و خدماتی همچون تعمیر آل این وان ایسوس ، تعمیر لپ تاپ ایسوس ، تعمیر موبایل ایسوس ، تعمیر سرور ایسوس و ..را به  صورت تخصصی انجام می دهد . برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *